De muis

Door een licht geknars schiet ze wakker. Verdoofd staat ze op maar de ketting beperkt haar hierin. Onmiddellijk komen scheuten van de werkelijkheid naar boven. Ik ben gisteren gekidnapt door 2 mannen en in een koffer gegooid. Mijn gsm werd direct afgenomen en voor mijn ogen stukgeslagen. De rit duurde ongeveer een halve dag en het laatste uur voelde ze alleen maar scherpe bochten.

Het geknars wat ze hoort, komt uit de hoek van de kamer. Daar zit een muis rustig te knagen op een voorwerp wat ze niet direct kan onderscheiden. Plots verschijnt er een lichtstraal vanonder de deur. De muis kiest het hazenpad en verdwijnt in een gat in de muur. Ze hoort een sleutelbos rammelen waarna het slot wordt open gedraaid. Vliegensvlug gaat ze terug zitten en doet alsof ze slaapt. Ze hoort de voetstappen van 2 personen, hoogstwaarschijnlijk diezelfde mannen.

‘Wakker worden.’ wordt er geroepen, terwijl ze een stomp tegen haar voet krijgt.
‘Euh, waar ben ik?’ vraagt ze zo hulpeloos mogelijk.
‘Ergens in een kelder, ver weg van de bewoonde wereld. Roepen en tieren heeft geen nut, dat hebben we gisteren al tegen je gezegd. We hebben eten en drinken voor je bij. In deze pot kun je je behoeften doen.’ en er wordt een witte grote pot voor haar ogen gehouden. ‘Charel hier komt hem om de dag ledigen.’ en hij wijst naar de kleinere man naast hem.
‘Waarom moet ik die stinkpot telkens …’
‘Omdat ik jou dat zeg.’ onderbreekt de grote man hem. ‘s avonds brengen we het eten. Je krijgt maar éénmaal per dag voedsel, hou daar rekening mee. We zullen ook proberen je van schone kleren te voorzien maar ik kan niets beloven. Zijn er nog vragen?’
‘Waarom zit ik hier? Is het om losgeld te doen?’
‘Op dat soort vragen kan ik echter geen antwoord geven.’
‘Jullie stelletje flikkers. Onschuldige meisjes ontvoeren dat kunnen jullie…’

KEDAAF

Voordat ik mijn zin kan afmaken, word ik door de kleinere man met vlakke hand in het gezicht geslagen.
‘Wat zou je ervan vinden om haar even tussen te pakken, ieder om de beurt. Jij mag eerst als je wil, nu stinkt ze nog niet erg.’ en de kleine man kijkt hoopvol naar zijn partner.
‘Ben jij soms doof? Wat heeft de baas ons duidelijk gezegd? Afblijven, geen verkrachtingen of dergelijke.’ zegt de grotere man met verhoogde stem.
‘Maar de baas gaat dat toch nooit te weten komen? Ik zwijg als een graf en als jij dan …’
‘Als je niet snel over iets anders begint, dan lig je binnenkort in een graf en geen haan die daar om zal kraaien. Hup, naar buiten, we zijn lang genoeg hier geweest.’ en de 2 mannen verlaten achter elkaar de donkere ruimte.

Het zweet staat op mijn rug. De koude aardappelen en groenten, heb ik voor de helft opgegeten. In de hoek komt de muis weer te voorschijn.
‘Hey maatje, weet jij soms hoe ik hier weg kan geraken?’ en dat is de enigste zin die constant door mijn hoofd spookt.

9 thoughts on “De muis

  1. klein opmerking,het verhaal begint en wordt vertelt in de derde vorm….ze word wakker, in het tweede deel verandert het plots in de ik vorm …niet doen, da s het vervelende aan vele boeken, ja ook de 50 tinten reeks, de ik vorm leest minder aangenaam, het verhaal wordt of verteld door de schrijvers of door het personage….maar anders..knap werk

  2. Dat zijn uiteraard de valkuilen! Ik moet vooral opletten dat ik altijd in de huidige tijd schrijf, tenzij , het over flash backs gaat. Flash backs zullen zeker nodig zijn in dit verhaal. Dat maakt het groepsschrijven zo boeiend, het zal van langs om moeilijker worden en we zullen alle details moeten onthouden. Ik maak daarom steekkaarten met de gegevens van de personnages. Zo weet ik al dat charel kleiner is dan de andere ontvoerder, moet ik opletten dat ik er niet ineens een reus van ga maken.

  3. ja die plotse ‘ik’ vorm vond ik ook even aanpassen en niet zo gemakkelijk
    voor de rest beide delen heel spannend hoor
    hihi Chrissebie die steekkaarten kunnen zeker van pas komen

  4. Pingback: Het verhaal gaat verder | HansDeZwans

Leave a Reply

