De boodschap

Half verdoofd kijkt Jeleni Maya aan. Alles gaat nu vliegensvlug. Ze ziet haar met het slot bezig en binnen enkele 10-tal seconden hoort ze de bevrijdende klik. De ketting wordt van haar verwijderd en op de grond gegooid. Maya helpt haar omhoog.
‘Hier, neem dit ijzer alvast en ga in de gang staan. Ik heb nog een appeltje te schillen met dit kereltje. Het is beter dat je het niet ziet.’ zegt ze op een haastige toon.
‘Kom Maya, laten we hier als de bliksem…’
‘Ga op de gang staan.’ onderbreekt ze me. ‘Ik kom binnen enkele minuten. Waarschuw me als je iemand ziet.’ en ze neemt de ketting van de grond en gaat ermee naar de kleine man die daar op een hoopje ligt. Jeleni loopt zonder nog achterom te kijken door de donkere gang. Bij de trap die naar boven gaat, blijft ze staan. Achter haar hoort ze de ketting rammelen en een doffe gil. Dan niets meer. Aangezien ze het niet koud heeft, staat ze te rillen op haar benen. Nog zeker 5 minuten wacht ze en kijkt naar de deur in de gang en hoort ze gekke geluiden van het kot waar Maya bezig is.
‘Maya, kom nu.’ zegt ze op fluistertoon.
‘Ok, ik ben klaar.’ en met heel erg bebloede handen komt ze naar Jeleni toe gelopen.
‘Mijn God, wat heb jij gedaan.’ en Jeleni houdt haar handen voor haar mond.
‘We hebben nu geen tijd meer te verliezen. Kom, snel weg hier.’ en ze gaan achter elkaar de trap op. Boven aangekomen luistert Maya aan de deur en doet deze voorzichtig open. Door de spleet kijkt ze naar buiten.
‘De kust is veilig, niemand te zien.’ en ze neemt Jeleni’s hand en samen lopen ze voorzichtig door de donkere ruimte. Het lijkt wel een oud garage, want overal staan rekken gevuld met allerhande auto spullen. Het beetje licht dat door de bovenstaande ramen binnenvalt, zorgt ervoor dat ze voldoende zien.
‘Daar, helemaal rechts is een deur naar buiten toe.’ en Maya wijst naar de grote houten dubbele poort. Daar aangekomen legt ze haar oor tegen de poort en maakt een gebaar dat ze stil moet zijn.
‘Ik hoor niets. Dit is wat we gaan doen. Ik doe deze poort stilletjes open, kijk of het veilig is, en rennen dan als een gek het bos in. Maar we moeten samen blijven, dus blijf gewoon mijn hand vasthouden. Jeleni die nog altijd aan het bibberen is, klinkt bevestigend. De poort wordt voorzichtig open gedaan en Maya steekt haar hoofd naar buiten. Daarna wandelt ze langzaam een meter verder en inspecteert de omgeving.
‘Jeleni, kom snel. Ik zie daar achter een wagen aankomen. Het is nu of nooit.’ Zonder te aarzelen vluchten ze hand in hand naar buiten, Maya voorop. Ze moeten enkele 10 tallen meters over een veld spurten voordat ze het bos bereiken. De koplampen van de wagen komen verraderlijk dichtbij. Juist op tijd kunnen ze het bos bereiken. Gebukt blijven ze achter de bomen kijken naar de mannen die uit de wagen stappen. Ze herkennen onmiddellijk de grote man en hij is deze keer vergezeld met 2 andere personen. Eén van hen heeft een hoed op en rookt een dikke sigaar. Ze kunnen hun conversatie niet horen, maar ze zien de grote man het pand ingaan.
‘Kom, we moeten stilletjes verder gaan anders bestaat de kans dat ze ons ontdekken. Blijf nog een paar minuten gebukt lopen.’ Maya geeft het voorbeeld en zet er een snelle pas in. Ze loopt behendig tussen alle takken en struiken door alsof ze dit dagelijks doet.

‘Charel waar zit je? Ik heb de grote baas bij me, hij wil even kennis maken met de meisjes.’ roept de grote man terwijl hij de trap aan het afdalen is. In de gang aangekomen kijkt hij naar de 2 deuren die nu open staan. Voorzichtig neemt hij zijn revolver uit de holster. Met getrokken wapen loopt hij naar de eerste kamer. Daar ziet hij de ketting op de grond liggen. ‘Verdoeme.’ vloekt hij zachtjes. Met het wapen nog altijd in aanslag gaat hij naar de kamer erlangs. Wat hij daar aantreft had hij nooit verwacht. Charel hangt met de ketting rond zijn hoofd aan de balk opgehangen. Zijn boven lichaam is naakt en helemaal bebloed. Met een hand voor zijn mond komt hij dichterbij en leest de tekst die met iets scherps in zijn borst gegrift staat.

Het duurt enkele minuten voordat de grote man terug boven is. Terwijl hij naar de andere mannen loopt, spreekt zijn gezicht boekdelen.
‘Wat scheelt er? Waar is Charel en de meisjes?’ roept de man die naast de baas staat. De grote man schudt met zijn hoofd en kijkt naar de grond. De baas bedenkt zich niet en neemt de grote man bij de keel.
‘Waar zijn de meisjes’ roept hij. De grote man kan zich uit de benarde situatie vrij maken en staat gebogen te hoesten.
‘Ze zijn weg. Er is iets fout gelopen. Charel heeft het verprutst.’ De baas neemt zijn revolver en richt hem op de grote man.
‘Waar is Charel dan?’ vraagt hij.
‘Hij is dood. Er staat een boodschap op zijn lijf geschreven.’ kucht de grote man.
‘Welke boodschap?’
‘Euh, er staat geschreven, Arthur…’ en de grote man zwijgt even.
‘Ga verder, ik wil het weten.’ dreigt de baas.
‘Er staat: Arthur had niet mogen sterven.’ De baas kijkt de grote man even aan en schiet hem dan koelbloedig een kogel door het hoofd. Deze zakt als een aardappelzak in elkaar.

8 thoughts on “De boodschap

  1. Haha het bloed loopt haast uit mijn laptop. Arthur was toch het lief van Jeleni, maar bon, voor goeie vrienden gaat men ook door het vuur hé of in dit geval, kerven we het in de borst van de vermoedelijke moordenaar.

  2. Neen christa , Maya was het lief van Arthur ; goe lezen , ik moest de twee meisjes (noodgedwongen) aan elkaar proberen te knopen !
    Hans heel knap gedaan hoor , zo moet het , van het ene, onderzoek , naar de feiten !
    Ook tonen dat de baas geen fouten accepteert en medogenloos is , is heel goed gevonden !

  3. O jee, ze hebben de muis vergeten! Enne Ollie, ik begreep het eigenlijk niet goed of Arthur nu het lief was en Jeleni of van Maya, , t was mij een beetje onduidelijk. Maar soit, we zijn weer op gang nietwaar, da’s het bijzonderste. Nu weet ik wel niet wanneer ons Silke thuiskomt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s