Het schot

Jeleni wordt geblinddoekt in een wagen gezet. De douche heeft haar goed gedaan ook al keken die mannen met geile ogen toe. Ze vraagt zich af wat er met haar gaat gebeuren. Na een kwartier stationair draaien, gaat de deur open en wordt er iemand langs haar geduwd. Al snel heeft ze door dat het Maya is. De man die hun geboeid en geblinddoekt heeft, zet zich langs de chauffeur en spreekt hun aan.
‘We gaan een ritje maken dat ongeveer een uur zal duren. Jullie zwijgen de hele tijd, is dat begrepen?’ Beide meisjes knikken. Als ze ongeveer een 10 tal minuten aan het rijden zijn, voelt Jeleni iets tegen haar dijbeen prikken. Behoedzaam beweegt ze haar hand en kan ze het scherp voorwerp in ontvangst nemen. Het voelt aan als een soort vijl of mes, maar zeker is ze niet. Met wat wringen en kronkelen krijgt ze het ding met beide handen vast en begint ze te snijden. Langzaam maar zeker voelt ze dat de touw achter haar rug doorgesneden wordt. Kleine parelvormige druppeltjes vormen zich op haar voorhoofd. Ze moet dit zo geluidloos mogelijk uitvoeren. Als ze meer dan een kwartier bezig is, voelt ze plots een licht snok. Ze is los. Haar handen zijn vrij en wat nu gedaan? Is Maya ook vrij, vraagt ze zich af. Ze moet dit op één of andere manier te weten komen. Ze faked een hoestaanval.
‘Uche kuche uche ik-ben-los kuche uche’ hoest ze luidruchtig.
‘Ik ook.’ antwoordt Maya gewoon hardop. De man vooraan draait zich direct om en schreeuwt hun toe.
‘Zwijgen heb ik gezegd.’

Na een aantal minuten duwt Jeleni het scherpe voorwerp terug naar Maya. Deze neemt het terug in ontvangst en zegt plots dat ze moet plassen.
‘Daar hebben we nu geen tijd voor. Je kunt naar het toilet als we er zijn.’ is het antwoord van de chauffeur.
‘Sorry’ zegt Maya zo kalm mogelijk, ‘maar ik vrees dat ik het zolang niet kan uithouden. Dat zal wel door de spanning komen, vrees ik. Maar niet erg, de zetel zal gewoon een beetje nat worden en natuurlijk ook mijn broek. Ik weet niet wat jullie met ons van plan zijn, maar echt presentabel zie ik er dan niet meer uit. Mijn probleem is dat niet’ voegt ze er nog lachend aan toe.

Waar haalt zij toch die moed vandaan om zo koelbloedig te kunnen reageren, vraagt Jeleni zich af. Dat had ze van Maya nooit gedacht.
‘Verdoeme, altijd last met die vrouwen.’ vloekt de man vooraan. ‘Goed, stop hier even aan de kant dan zal ik met haar even in dat bosje gaan, dan kan ze plassen.’ De wagen vermindert vaart en stopt daarna aan de kant. De man stapt uit en loopt om de wagen. De deur gaat open en Maya stapt uit.
‘Ik waarschuw je, geen spelletjes spelen, want het zou niet uwe beste dag kunnen zijn.’ zegt hij op dreigende toon en hij trekt Maya mee het bos in. Als ze enkele meters ver zijn, laat ze zich vallen.
‘Wat nu weer?’ roept de man.
‘Ik zie niet waar ik loop. Het zou fijn zijn als je voor even mijn blinddoek naar boven zou schuiven.’ zegt ze terwijl ze het scherpe voorwerp goed verborgen houdt achter haar rug. De koord heeft ze niet volledig doorgesneden, die hangt met maar enkele vezels aan elkaar.
‘Goed, goed, jij je zin.’ en de blinddoek wordt naar boven geschoven. Haar ogen moeten even wennen aan het donker. Ze kijkt vluchtig om en ziet dat de wagen ver genoeg verwijderd is.
‘Hier kun je plassen, doe je ding.’ zegt de man.
‘Euh, om mijn ding te doen, moet je me toch even helpen. Je zult mijn broek en onderbroek naar beneden moeten schuiven.’
‘Ook dat nog.’ zucht hij. Voorover gebogen frunnikt hij aan haar riem en probeert haar knoop los te krijgen. Maya bedenkt zich niet en geeft een korte ruk aan het touw. Dit valt op de grond en met een vloeiende beweging plant ze het scherpe voorwerp in zijn nek. De man slaakt een ijzingwekkende kreet. Met alle kracht die ze heeft duwt ze het voorwerp nog dieper tot ze een bepaalde knak voelt. Levenloos valt het lichaam voor haar neer.

De kreet is de chauffeur niet ontgaan.
‘Wat was dat?’ en hij doet vliegensvlug het handschoenenkastje open en graait naar de revolver die daar ligt. Jeleni neemt het touw en gooit dit om de hals van de chauffeur. Uit alle macht trekt ze zo hard ze kan. Het hoofd begint rood aan te lopen en zijn handen zoeken de revolver.

Maya doorzoekt de zakken van de man en neemt zijn pistool ter hand. Voorzichtig sluipt ze terug naar de wagen en plots hoort ze een schot.

3 thoughts on “Het schot

Leave a Reply

